Fisk

Det är allmänt känt att företagarna som sysslar med fiske är under stark bevakning och kontroll. Man försöker på många sätt förhindra att haven töms på fisk, att arter dör ut osv. Det finns reglementen om hur man som privatperson får eller inte får fiska på vissa platser, när osv. Men ibland blir jag så ledsen över att folk som uppenbart är intresserade av fisk så totalt ignorerar själva förutsättningarna för sin egen sysselsättning.

Kvällens uppdrag granskning (igen - de verkar vara källan till allt större delar av min skam över att vara människa) fick mig verkligen att känna mig hemsk trots att jag inte ens riskerar att vara delaktig i det jag såg. Torskfiske där man krokar upp lekande torskar för nöjes skull -  man kallar det sportfiske men ger inte ens fisken en sportslig chans.

Jag har fiskat med metspö och kastspö och svurit över att jag suttit timme efter timme utan att få några napp. Jag har känt glädjen av att fånga en fisk. Men att se de där människorna skamlöst skryta med sina fiskar får mig att önska att jag aldrig suttit med mitt metspö på en brygga och hoppats på att fånga en fisk. Det får mig att fundera över om jag alls borde äta fisk - ens de där som wwf säger är ok att äta på sin lista (du hittar den här). För jag vill på inget sätt uppmuntra fiske när folk inte ens verkar fundera över konsekvenserna av de gör eller vågar stå för det. Fisk som dessutom kan vara så himla gott...

Du hittar kvällens rapportage http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1108937


Kommentarer
Postat av: Linn

Jag håller verkligen med dig! Hur fan kan folk vara så fruktansvärt ansvarslösa?! Det är pinsamt att tillhöra jordens mest korkade art.

2008-04-10 @ 09:52:45
URL: http://www.knyttsak.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0