Julgodis

Min son hade med sig en strut julgodis från dagis efter de julpysslat och knappt hade vi hunnit in i hallen innan han kastade sig över förpackningen för att komma åt innehållet. En bit fick jag smaka och efter det förstod jag varför han inte kunde hålla fingrarna borta. Så trots att jag själv inte brukar ställa mig och göra julgodis blir det här året ett undantag för innehållet i den där struten är högst beroendeframkallande. Man ska inte heller underskatta betydelsen av saker som är så enkla att en 2,5 åring kan göra de... (kanske inte helt utan assistans men iaf ;-)


Marknadsnougat

Blanda i en gryta:

125 g margarin
5 3/4 dl strösocker
1 3/4 dl vatten


Låt koka ihop i några minuter.


Sikta ihop:
6 1/2 dl vetemjöl
4 dl florsocker
1 dl kakao


Blanda ihop allting och rör tills smeten blir jämn. Häll ut på ett bakplåtspapper. När det stelnat något så skär i kuber. Förvara svalt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0