Choklad - min krydda i livet

Det var inte särskilt många år sedan det fanns mer eller mindre en enda sorts "ren" choklad i butiken. En tid när Marabou mjölkchoklad var det närmaste riktig choklad som gick att komma i en vanlig livsmedelsbutik. Den tiden känns numera långt bort....
 
De smög sig på en - de där chokladkakorna som anger kakaohalten i procent med ett tal som över tid blivit högre och högre. Det dök upp något enstaka märke och nu är det knappt ens ett närlivs som inte har iaf två-tre olika sorters choklad med hög kakaohalt. Jag minns när jag såg filmen Chocolate att jag blev nyfiken på mer exklusiv choklad - choklad med chili lät ju onekligen rätt spännande på den tiden när choklad var en smak som precis börjat växa till sig. När man sökte något enstaka undantag till de där klassiska chokladbitarna som man ansåg var precis så choklad skulle vara.

Jag var tveksam till en början - kunde verkligen mörk choklad vara bättre. Jag som alltid haft svårt för smaker som var mer bittra trodde verkligen inte att det skulle vara något för mig. Men jag föll som en fura och sen har smaklökarna börjat kräva mer och mer. Den första varianten med chili var chokladkulor för drickchoklad - hittade de hos "gottogram" men de slutade med de för att de inte var tillräckligt populära. Sen letade jag och har provat det jag hittar. Chilitryfflar från de exklusiva chokladbutikerna en lyx för speciella tillfällen men de där tråkiga "vanliga" chokladbitarna tilltalar verkligen inte längre mina smaklökar. Visst jag kan stoppa i mig en men det ger mig inget - det känns inte värt pengarna. Nu är det mörk choklad med en så hög kakaohalt som möjligt, choklad smaksatt med chili eller körsbär som gäller - det andra går bort - det är helt enkelt inte värt det.

Och igår när jag besökte livsmedelsaffären så blev det  så tydligt och ofrånkomligt - choklad är kryddan i mitt liv! Nu går inte ens kycklingen säker här hemma...

image1

Santa Maria Cacao & chili

Kommentarer
Postat av: David

Kyckling och choklad? Jösses. Det låter inte gott, fast å andra sidan har jag ju inte testat heller.

2008-04-06 @ 10:18:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0