Bär är en frukt och en frukt är en grönsak

För en massa år sedan skickade jag en fråga till en svensk frågesajt för att ta reda på vad som egentligen var skillnaden mellan en frukt och en grönsak. Det var lättare sagt än gjort och jag minns att jag på den tiden inte riktigt var redo att ta till mig eller ens försöka förstå skillnaderna. Häromdagen kom frågan upp i mitt huvud igen så jag tog till Google för att få reda på svaret på min fråga.

Ett bär är en typ av frukt. Den enklaste definitionen jag hittat är från Wikipedia och den säger:
Fröbärande "frukter" som växer "utanför" blomman. Exempelvis kan man på en jordgubbe se att blommans kronblad sitter ovanför bäret till skillnad från till exempel ett äpple, där resten av kronbladen hittas under frukten.

En frukt är en del av en växt som bildats för att växen ska kunna fortplanta sig. Frukten är det som blivit kvar av blomman efter att den pollinerats och befruktats och det som finns kvar när en del blomdelar och delar av pistillen vissnat. (som ex. bär då eftersom de växer separerat från blomman)

En grönsak har sitt ursprung i växtriket och är de växtdelar man använder i matlagningen. Utöver den definitionen så skiljer sig beskrivningarna åt ganska kraftigt. Om man hårddrar det hela så mycket innebär det att väldigt olika vegetabilier räknas till grönsaker - blommor, frukter, frön, blad, stjälkar och rötter. Undantag är spannmål och svamp som inte räknas som grönsaker. I folkmun särskiljer man ofta de söta frukterna härifrån också men rent botaniskt sett så är de grönsaker.

Ett sädesslag är en fröväxt besläktad med gräs. Dess frukter kallas spannmål. Till spannmål hör ris, majs, korn. vete, råg, havre, durra, hirs och rågvete.

En svamp skiljer sig ifrån andra växter för att den saknar klorofyll och behöver konsumera andra organismer för att få energi. Den består av mycel (den del som lever under marken) och fruktkropp (den del som lever ovan jord och som vi i vanligt språk brukar benämna som svamp)
 
En ört är en växt med grön och mjuk stam. Det är växter som används i matlagningen på grund av sin smak (färsk kallas den ört - torkad kallas den krydda) eller för vård pga sina medicinska egenskaper (kallas då för medicinalväxt)

Vet inte om det gjorde er så mycket klokare men det gjorde det iaf enklare för mig att inse att gurka, jordgubbar, paprika och tomat är bär, att kokosnöt, apelsiner och avokado är frukter och att alltihop egentligen är grönsaker. Nästa fråga är således varför det heter "frukt och grönsaksavdelning" när man är ute i affärerna? Och vilka grönsaker som inte borde få säljas på "frukt och grönt"-avdelningen? ;-)

Källor:
http://www.livsmedelssverige.org/
http://www.fruktogront.se/
http://www.kotimaisetkasvikset.fi/finfood/ffom.nsf/wesivutR/1Etusivu?opendocument
http://faktabanken.nu/
http://sv.wikipedia.org/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0