Lyssna på film

Det finns pampiga filmer som fångar dig med sin scenografi och sin fantastiska handling så att du sitter klistrad framför dem. Sen finns det de där som du börjar se och efter tio minuter så börjar det klia lite i benen på dig. Det skulle kännas rätt skönt att röra lite på sig, kanske hämta något i köket, kanske sortera tvätten, kanske t.o.m. ta itu med disken. Filmen är egentligen inte dålig och du kan ju tänka dig att se klart den - den har bara inte fångat din blick. Då är lyssna på film ett bra alternativ.

Det började med tv-serier - man känner karaktärerna väl och känner till det mesta av hur de beter sig och agerar. Egentligen vill man ju bara veta hur det går - att faktiskt se varenda sekund av det är inte så viktigt. Och man inser plötsligt hur tidseffektiv man blir om man kan sortera tvätten framför filmen (trots allt lyssnar man ju och kan kika när det låter spännande) eller gå igenom posthögen eller leta middagsrecept, skriva shoppinglista osv. Efter ett tag inser man att man ofta kan springa runt i halva lägenheten och pyssla med diverse och ändå fortsätta höra filmen och ha ett nästan lika stort utbyte av den. Dokumentärer är också väldigt lätta att lyssna på - nästan som att lyssna på en talbok som berättar om allt möjligt man kan tänkas vilja veta.

Jag tänkte mig att talböcker borde kunna vara ett bra alternativ eftersom det var så trevligt att lyssna på lite underhållning samtidigt som man gör annat. Men jag konstaterade snabbt att talböckerna nte är uppbyggda på samma sätt. Med ett fåtal undantag så saknar de ljudeffekter, de saknar nyanseran av flertalet olika röster, berättarstilen är oftast en annan osv.

Mitt nästa försök blev att undersöka utbudet av radioteater - där borde man ju kunna få fram samma effekt som att lyssna på film. Och det gör man även om radioteater erbjuder ett högst blygsamt utbud i sammanhanget. Så jag får återgå till att lyssna på film och njuta av privilegiet att faktiskt kunna titta på den om den skulle gripa mig. Idag träffade jag ytterligare en som förstått fördelarna med att lyssna på en film så kanske är det dags att bjuda in folk att lyssna på en film med mig någon kväll?!?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0