Lajvprojekt och intrignät

Så fort man drar igång ett nytt projekt måste man noga överväga vilka intrigmöjligheter man lägger upp i den grundstomme man gör. Jag har redan fått en del frågor kring varför jag valt att skapa den setting jag har och folk som bett om exempel på lämpliga plottmöjligheter sådär bara rakt av utifrån den grundidé jag har. Så en liten fördjupning i min idé känns som om det vore på sin plats

Medeltida - Kommer inte köra historiskt korrekt (det hämmar kreativiteten) - men det är teknologiskt runt den tidsåldern som jag strävar efter. Jag har fortfarande inte bestämt mig angående krutvapen men för gärna en diskussion med folk som har erfarenheter av och åsikter om de.

Fantasy - tråkigt med bara människor - man kan göra så mycket mer när det finns ickemänskliga inslag och övernaturligheter. För att inte tala om just det där med kreativitet när saker inte är lika låsta vid en historisk tidpunkt. Dessutom gillar jag tanken på att utöka klyftorna med ytterligare några aspekter av "vi och de" - för efter att en gång ha släppt in "de andra" så kommer det alltid finnas en plats för sådana på mina arrangemang.

Åldersgräns - arrangemanget kommer bjuda på en hel del obehagliga arrangerade scener, det kommer att kunna vara ett tufft spel både verbalt och i en del fall fysiskt så diskussion om åldersgräns på 18 år förs av det fallet men det är ännu inte spikat - det kommer åtminstone vara 15 år som gäller.

Pesten - Jag kommer inte att låsa sjukdommen till att vara digerdöden utan det kommer bli någon annan form som fått pesten som arbetsnamn tills vidare. En längre tid av sjukdom förklarar varför befolkningen har en udda medelålder och att vissa åldrar helt saknas (de har helt enkelt fallit offer för pesten). Det gör att maskerat folk möts med större misstro (och det är väl ändå ett av skälen till att man väljer att spela maskerad... ;-) och kan ge en hel del andra intressanta spelöppningar beroende på deltagarna. Pesten kanske förekommer fortfarande på vissa ställen, sprids på andra sätt än dagens sjukdommar gör (underskatta aldrig magiska krafter), botemedel kanske finns i olika former med allt vad handel med sådan kan föra med sig.
 
Inget fungerande styre - utökar graden av kaos, osäkerheten som vardagen innebär när man inte har någon som upprätthåller lagar och regler - för plötsligt kan du komma undan sånt som inte är accepterat annars. Den som har styrka nog eller kan manipulera andra bra nog är den som bestämmer. Och vem skulle inte vilja vara regent - nu eller den dag när landets gränser återigen öppnas?

Stängda gränser - när du blir isolerad så uppstår många problem - särskilt när du blir isolerad på en plats där du helst av allt inte vill vara. Du tvingas anpassa dig till rådande omständigheter och i desperation efter att hitta sätt att ta dig ut blir du plötsligt redo att göra nästan vad som helst.
Och när det du behöver inte finns att få tag på inom landets gränser (eller för den delen saker inom landets gränser som bara finns där inte kommer ut) kan ett intressant spel med illegal handel, mutor och annat uppstå. Dessutom finns det säkerligen intressenter i länderna utanför som vill veta vad som händer där inne, vill ha makt över landet när gränsen väl öppnas osv.
Tanken är inte att arrangemanget ska vara precis vid gränsen utan en bit in i landet (så slipper man de praktiska detaljerna med att försöka lösa en gränsvakt som inte riktigt finns och fungerar på lajvet så som den egentligen ska göra)

Inte ett myslajv - Det här arrangemanget är inte tänkt att vara ett gulligt och mysigt ett där man sitter och myser framför brasan med en hög visor och ett stop med dryck eller går runt och är snälla mot varandra. Om de nu är snälla mot dig så kan du räkna med att du kommer få betala igen det på något sätt - oavsett om du är villig att betala det priset eller inte. Tanken är att skapa en stämning där tvång, hot, förtal, manipulation och andra former av jobbiga situationer är en naturlig del. Bråkar du med fel person råkar du illa ut och kan skatta dig lycklig om de låter dig dö utan långa plågor innan... Alla ska ha minst ett ombyte för ny roll med sig eftersom alla ska vara medvetna om att deras roll riskerar att dö och därmed inte behöva stoppas från att dräpa en annan roll om det finns bra skäl och blir stämningshöjande.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0