Om konsten att hinna med...

För ungefär en vecka sedan satt jag och skrev min sedvanliga lajvberättelse efter lajvet jag varit på. Blodspår var ett mycket händelserikt lajv för min del även om det inte blev det "otrevliga" lajv jag trodde att det skulle bli. Jag kom hem inspirerad och med mängder av tankar och idéer i mitt huvud. Och när jag satt där kände jag att jag inte riktigt kunde låta bli att ge mig på det där projektet jag haft i bakhuvudet ett tag - ett lajv som inte var sådär mysigt utan erbjöd ett lite tuffare klimat - lite mer ångest, paranoia, misstänksamhet och misär. Ett lajv där alla inte är naiva och lättlurade och litar på vem som helst, där man kan behöva betala med blod om man gör felaktiga val...

Så jag började fundera lite till - försöka sätta ord på mina tankar och idéer - se mönster, intrigmöjligheter, passande roller, spåna på namn, undersöka lite mer om datum och områden, undersöka mer om vilket kringmaterial jag kommer behöva osv. I fredags presenterade jag idéen lite löst, i lördags skrev jag ner lite mer, igår släppte jag en temporär hemsida med ett forum kopplat till (http://www.busdjur.se/lajvprojekt ) - mest för folk jag känner tänkte jag - det är för tidigt att gå ut till andra när det är så löst skrivet. 

- Hej, jag hörde att du håller på och arrangerar lajv?
- Jaaaaa...
- Jag tänkte prata rollförslag med dig om det går bra?

Det känns helst otroligt att få en så snabb och positiv respons som den jag fått. Lajvet har varken datum eller namn spikat än men det finns redan folk på lajvets forum som tycker och tänker saker, jag har fått massor av konstruktiv, bra och trevlig respons här i min blogg, via mail och på andra ställen. På onsdag ska jag prata idéer med en grupp i stockholm, i november verkar det som att jag kommer träffa folk ur minst två olika grupper nere i göteborg. Jag har redan ett par intresseanmälningar ifrån folk jag känner (och intressantast - ett par från folk jag inte känner). Namnförslagen minskar dessutom raskt så nu är vi nere i 12 st.

Det verkar som att tåget är i rullning... *glad*

Kommentarer
Postat av: Karin Edman

Röstar fortfarande på Farlig främling. Ser framför mig hur både män och kvinnor bär slöja som huvudbodnad, liknande Virna på Blodsspår.

2008-10-29 @ 09:57:06
URL: http://wonderkarin.blogg.se/
Postat av: Jessica

Jo, maskering ska inte underskattas - särskilt inte rädslan för att man försöker dölja pesten under den...

Fast jag skulle säga att Virna var inspirerande för mig av helt andra skäl än deras maskering. De visade tydligt att de jobbat med aspekten kulturkrock - dvs agerande, seder och bruk som inte stämmer med det man väntar sig och allt som följer av det. En aspekt som jag själv värdesätter extremt högt när man är på lajv just för att det går att göra så mycket av det.

2008-10-29 @ 13:45:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0