Diet och kosthållning

Jag har länge kikat på tv-program som handlar om vikt och viktnedgång för mitt höga nöjes skull. Du är vad du äter, diet doctors, three brides one little dress, supersize vs superskinny och dokumentärer om övervikt och fetma. Dels för att jag vetat att jag själv kanske väger lite mer än jag borde och dels för att jag funnit det hela lärorikt. Mitt eget bord över saker jag ätit skulle inte heller se så bra ut och hade jag själv ställts inför samma situation hade jag med största säkerhet behövt skämmas lika illa över mitt eget intag av mat. Och som mamma med ansvar för att lära mitt barn om vettig kost skadar det ju heller inte att veta massor om det.

Under våren har min egen övervikt blivit ett uppenbart problem eftersom jag under ett halvår gick upp 20 kg och mitt BMI för ett tag sedan passerade gränsen till fetma. Därför valde jag att vika slutet av augusti till att lära mig mer och börja göra något åt detta.

Steg ett var att försöka ta reda på mer om vad som är korrekt och vad som bara är myter. Jag kom över boken: "Forskare klargör myter om maten" av Birgitta Johansson och tänkte att nu skulle jag väl ändå ha ett facit. Ett antal forskare har skrivit bokens olika kapitel och det enda jag i slutändan kunde konstatera är att man vet inte något mer än att man behöver en ökad fysisk aktivitet och ett minskat kalori-intag. 
Det finns idag inga säkra vetenskapliga belägg för att fett, socker eller kolhydrater skulle vara boven - snarare är det så att kroppen behöver en balanserad mix av de. Det finns t.o.m. vetenskapliga studier som visar att högt kolesterol leder till ett längre liv - alltså tvärtemot vad man oftast hör. Efteråt känner jag mig inte ett dugg klokare och inser att om jagi nte själv blir forskare och lär mig precis hur jag ska hitta alla vetenskapliga rapporter och vet hur jag ska värdera den forskning som gjorts kommer jag antagligen inte bli det heller.

En undersökning av diverse dieter - Stenålderskost, GI, Atkins - leder inte heller fram till något vettigt. Min enda slutsats är att en minskning av intaget kolhydrater verkar vara den senaste trenden på diet-marknaden och det val som flest personer lovordar. Att gå över till att på heltid leva med pulver och piller som är andra metoder många lovordar har jag lärt mig via tv kan få förödande konsekvenser så det går bort. Olika viktklubbar med dyra medlemsskap har man som student och småbarnsmor inte råd med så detta måste ske på egen hand.

1 september gav jag mig själv en flygande start - fyra dagars diet, flygvärdinnedieten, som start på ett liv med en mer varierad och genomtänkt kost. Ett par undersökningar av dieten som jag gjorde visade att den tillförde kroppen nästan hela dagsbehovet av de viktigaste mineralerna och vitaminerna och att den innehöll ett kaloriantal som ligger långt under det jag dagligen stoppar i mig.  Inte heller var proteiner, kolhydrater eller fett helt borttaget ur den utan förekom inom rimliga parametrar. Viktigast av allt var att den såg vettig ut och inte allt för långt ifrån vad jag skulle kunna tänkas sätta i mig annars.

Idag säger vågen att jag är 6 kg lättare än i måndags morse så det har uppenbart gett resultat. Sen vet man ju att korta kurer oftast leder till att man går upp vikten igen för att man tömt kroppen på vatten och liknande så nu gäller det bara att fortsätta åt det här hållet. Komma igång med träningen ordentligt (en längre cykeltur har jag gjort men i övrigt har schemat inte innehållet någon träning) och upprätthålla goda kostvanor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0