Tillgång och efterfrågan

Ibland undrar jag om kultur-industrin inte själva förstått vad som gör att folk är mindre villiga att betala för deras verk. Man slåss med näbbar och klor för rätten att få betalt för sitt arbete men verkar strunta blankt i att jobba med det alla andra industrier tvingas jobba med - nämligen tillgång och efterfrågan. Det är som att de inte insett att för att de ska kunna sälja sina produkter måste de lyssna på och fundera över vad deras konsumenter vill ha.

Om folk efterfrågar bilar med högre säkerhet som är bättre för miljön eller butiker som har öppet kvällstid så vi kan titta på bilar när vi är lediga från jobbet så är det det målet som bilindustrin tvingas jobba med - annars säljer de inga bilar och det finns inga lagar i världen som kan tvinga folk att köpa bilar när de hellre tar cykeln eller tåget. Och när vi som konsumenter föredrar det elektroniska formatet för att det är det som gör att vi kan få tag på den kultur vi vill ha på tider när vi vill ha den så bör ju industrin som jobbar med det lyssna och följa efter...

Därför blev jag idag glad när jag såg följande artikel på nätet:
Svenska Dagbladet: Romanen trycks medan du väntar

För det här visar att det finns de som faktiskt ser och förstår vad det är vi konsumenter är ute efter. Vi vill kunna ha tillgång till ett brett utbud - inte bara det senaste som branschen pushar hårdast för. Vi vill kunna få tag på det enkelt - utan att besöka fem bokhandlar och slutligen konstatera att boken måste beställa på nätet och inte dyker ner i vår brevlåda förrän tre veckor senare. Det här är precis en sådan lösning som kommer göra det enklare att sälja böcker - det kanske inte är en lösning som tilltalar alla - det finns trots allt många som föredrar de som elektroniska dokument - men det är ett steg i rätt riktning. Det är en lösning som verkligen når alla de som faktiskt föredrar att ha en riktig bok men svär över hur svårt det är att få tag i de böcker vi vill ha.

Nu väntar jag bara på att kabeltv-bolagen ska erbjuda de program de sänder när vi vill ha de (pay per view är en fin tanke men skulle verkligen kunna inkludera så mycket mer - alla som följer tv-serier vet t.ex. hur frustrerande det kan bli att missa veckans avsnitt) och att musikindustrin ska ha pizzalösningar för sina skivor (jag bestämmer själv vilka tio-femton låtar jag vill ha på skivan) och att tjänster som Spotify kan erbjuda den musik just jag vill lyssna på...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0