Dag 3 - Dags att planera för sommaren

Sonen fick åka hem från sjukhuset idag och det ligger en sten mindre på mitt bröst, marken gungar inte lika vilt under mina fötter och det är dags att börja planera för hur framtiden ska se ut. Hans astma-diagnos sätter ju upp en del kriterier för hur tillvaron behöver se ut för att minska riskerna för att han ska få problem - bättre städrutiner, andra vädringsrutiner (min lägenhet är överlag bastu en varm sommardag utan korsdrag men pollensäsongen sätter aktivt stopp för det då det finns en risk att hans astma är pollenrelaterad) osv. Inga livsavgörande saker - men vardagsrutiner som behöver ändras. Och det är ju just det som gör det så besvärligt - det är saker som går på rutin...

Vanor och rutiner - saker som är så inrotade att man gör de nästan reflexmässigt. Eftersom man gör de utan att tänka sig för tar det tid att ändra på de ovanor man har och det tar lång tid innan nya sätter sig vilket gör att det blir svårt att träna in och skapa nya eller få bort de ovanor man har. Passande nog handlade dagens coachningspass om hur man jobbar med just det och framför allt - hur man planerar för sin sommar.

Utan att ens reflektera över det tenderar sommar att innebära mer fest, mer glass, mer onyttig mat och/eller alkohol på mysiga uteserveringar och mer fika. Under semestern är det ju klart att man ska unna sig något mysigare men faktum är att det för många påverkar även vardagen under sommaren. Allt är inte dåligt - kanske är man mer benägen att ta fler promenader i sommarvärmen, vara ute och röra på sig och många äter kanske mer frukt och grönt än annars. Men årstidernas växlingar påverkar hur vi väljer och vilka utgångspunkter vi har och det kan vara värt att ta sig en stund och fundera över vad man brukar göra och hur man egentligen vill ha det för att nå dit man vill. Jag tror aldrig förr jag planerat för en sommar så som jag gjorde idag men det kändes bra att sätta ord på vad jag prioriterar, se vilka hinder som ligger i min väg, hur jag kan tänka för att bli flexibel och hitta lösningar och vilka fantastiska möjligheter jag faktiskt har att få en fin sommar.

Utöver ämnet vi diskuterade för dagen ägnade vi även en stunds åt avslappning (Lars-Erik Uneståhl - tema humor och glädje). Eftersom jag haft min gymintroduktion och kört ett konditionspass innan blev det en härlig kombination och jag lämnade lokalen laddad med massor av härlig energi och ny kreativa idéer för en del projekt jag ägnar min tid åt.

Hur har din dag varit?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0